رتبهبندی هتلها بر اساس تعداد ستارهها میتواند راهنمای مناسبی برای گردشگران باشد تا بر اساس خدماتی که میخواهند دریافت کنند انتخابی آگاهانه داشته باشند. اما لازم است بدانیم این رتبهبندیها مبنای واحدی در سراسر دنیا ندارند و تعداد ستارهها بر مبنای معیارهای متفاوتی داده میشود. با کجارو همراه باشید تا به بررسی دقیقتر این موضوع بپردازیم.
به بیان ساده میتوان گفت که هتلها بر اساس معیارهایی که هر نهاد برای رتبهبندی خود در نظر میگیرد ارزشیابی میشوند. این معیارها گاه به کیفیت خدماتی که گردشگران دریافت میکنند، ارتباطی ندارد. بهعنوانمثال برخی نهادها در ایالاتمتحده، بر اساس میزان مالیاتی که هتلها پرداخت میکنند، تعداد ستارههای هر هتل را مشخص میکنند. همچنین هر هتل ممکن است از نهادها یا وبسایتهای مختلف تعداد ستارههای متفاوتی را دریافت کند. برای مثال در ایالاتمتحده، سازمان ملی گردشگری و راهنمای رزرو هتلها، وبسایتهای گردشگری و شرکتهای رزرو هتل هر کدام معیارهای متفاوتی برای رتبهبندی هتلها دارند. با اینحال بیشتر سازمانها و وبسایتهای گردشگری مبنای رتبهبندی خود را شرح میدهند تا گردشگران با آگاهی بیشتری در مورد انتخاب هتل محل اقامتشان تصمیم بگیرند.
باوجود گوناگونی رتبهبندیها، بهطور کلی میتوان از تعداد ستارههای هر هتل کیفیت خدماتی را که ارائه میدهند پیشبینی کرد. در آمریکا بهطور معمول هتلها بین یک تا پنج ستاره دریافت میکنند که بیشتر هتلهای قرار گرفته در یک گروه خدماتی شبیه به هم ارائه میدهند. با هم نگاهی کلی به هتلهای یک تا پنج ستاره میاندازیم.
۵ ستاره
هتلهای ۵ ستاره، هتلهای لوکسی هستند که عالیترین خدمات را به مشتریان ارائه میدهند. اتاقهای هتلهای پنج ستاره با تختخوابها و ملحفههای مجلل آراستهشده و هر اتاق امکاناتی چون سیستم صوتی، ویدئو و جکوزی دارد. رستورانهای متعددی در فضای هتلهای ۵ ستاره وجود دارد که انواع و اقسام غذاها را در منوی خود دارند. خدمات داخل اتاق شبانهروزی است و باشگاه بدنسازی، خدمه، پارکینگ و سایر خدمات از ملزومات این نوع هتلها است.
۴ ستاره
هتلهایی با محیط رسمی، بزرگ و با خدمات درجه ۱ در این گروه قرار میگیرند. نزدیکی به مراکز خرید، محیطهای تفریحی و رستورانها نیز از دیگر امتیازات این هتلها است. اتاقهای مبله زیبا، رستوران، خدمه و پارکینگ هم از خدمات این هتلها است.
۳ ستاره
این هتلها بیشتر در حاشیه بزرگراهها و مراکز تجاری واقع شدهاند. خدمات این هتلها به نسبت خوب است و دارای اتاقهای بزرگ با لابیهای آراسته هستند. رستوران این هتلها معمولاً در حد متوسط است ولی صبحانه، ناهار و شام را ارائه میدهند. دربان و خدمه، باشگاه بدنسازی کوچک و استخر در بیشتر هتلهای ۳ ستاره وجود دارند.
۲ ستاره
این هتلها معمولاً بخشی از هتلهای زنجیره ای به شمار میروند که دارای امکاناتی مناسب ولی محدود هستند. اتاقهای کوچک یا متوسط این هتلها مجهز به تلفن و تلویزیون است. خدمات داخل اتاق ممکن است ارائه نشود و معمولاً یک رستوران کوچک در فضای هتل موجود است.
۱ ستاره
این هتلها معمولاً کوچک هستند و در ملک شخصی مالک آن واقع شدهاند. فضای این هتلها بیشتر شخصی بوده و تسهیلات ابتدایی ارائه میدهند. این هتلها باید در نزدیکی مراکز تجاری، پایانههای حملونقل عمومی و رستورانها ساخته شوند.
به این نکته مهم توجه داشته باشید که سیستم ستاره دهی هتلها و معنای تعداد ستارهها در هر کشوری متفاوت است. برای مثال، هتلهای ۵ ستاره ایالاتمتحده معمولاً اتاقهای مجلل و فضایی مدرن دارند درحالیکه در بیشتر کشورهای اروپایی، در هتلهای ۵ ستاره خدماتی چون سرویس اتوی رایگان و خوشآمد گویی با گل یا هدیه ارائه میشود.
برای جلوگیری از سردرگمی گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی چون آلمان، سوئد، فنلاند، انگلستان، بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا و مجارستان از معیارهای مشابهی که مورد تصویب قرارگرفته، برای ارزیابی هتلها استفاده میکنند. این معیارها نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در سوییس تدوین شد و به دنبال آن کشورهایی چون آلمان و اتریش از آن استفاده کردند. این معیارها برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ در آلمان بهعنوان قانون تصویب شد و در سراسر آلمان به اجرا درآمد. نتایج موفقیتآمیز استفاده از معیارهایی استاندارد برای ارزشیابی هتلها باعث شد این قانون در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم مورد تائید و استفاده قرار بگیرد.
بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته ۸۰ درصد از مسافران و گردشگران از این سامانه ارزشگذاری ابراز رضایت کردهاند. بر این اساس این معیارها به استاندارد آلمانی معروف شدند. استاندارد آلمانی هتلها را در پنج دسته قرار میدهد:
- هتلهای گردشگری یا توریست کلاس (یک ستاره)
- هتلهای استاندارد یا استاندارد کلاس (دوستاره)
- مجموعه هتلهای اقامتی رفاهی یا کامفورت کلاس (سه ستاره)
- هتلهای درجهیک (First class) (چهار ستاره)
- هتلهای مجلل ( Luxury Class ) پنج ستاره
هماکنون اتحادیه هتلهای اروپایی (HOTREC ) مسئول نظارت بر این استانداردهای وضعشده برای رتبهبندی هتلها در ۲۸ کشور اروپایی است. بر اساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل متناسب با امکاناتی که ارائه میدهد از اتحادیه هتلهای اروپایی تعداد ستاره مشخصی دریافت میکند و میتواند تعداد ستارههای دریافت شده را بهعنوان درجهبندی هتل خود اعلام کند.
بر اساس استاندارد های موجود در وبسایت اتحادیه هتلهای اروپایی، ارزشیابی هتلها بر اساس معیارهای ذیل صورت می گیرد:
هتلهای ۱ ستاره
- همه اتاقها مجهز به حمام و سرویس بهداشتی باشند
- اتاقها روزانه نظافت شوند و صابون و مواد شوینده بهاندازه کافی در دسترس باشد
- تلویزیون رنگی و میز و صندلی در اتاقها موجود باشد
- هتل دارای بخش پذیرش باشد
- تلفن عمومی در هتل موجود باشد
هتلهای ۲ ستاره
این هتلها علاوه بر امکانات هتلهای ۱ ستاره باید دارای
- بوفه صبحانه
- عطرمایه، ژل حمام و چراغ مطالعه در کنار تخت
- لوازم نظافت شخصی از قبیل مسواک، خمیردندان و حوله
هتلهای ۳ ستاره
این هتلها علاوه بر دارا بودن کلیه امکانات رفاهی هتلهای دوستاره، باید شرایط ذیل را داشته باشند
- پذیرش برای ۱۴ ساعت در طول روز و ارائه خدمات به ۲ زبان زنده دنیا
- پذیرش ۲۴ ساعته تلفنی
- پذیرش این هتلها باید مجهز به مبلمان مناسب باشد
- حمام اتاقها باید مجهز به سیستم گرمایش، سشوار و دستمال توالت باشند
- سرویس جابهجایی بار و وسایل به مسافران ارائه شود
- در کلیه اتاقها نوشیدنی سرو شود
- کلیه اتاقها مجهز به تلفن باشند
- امکان دسترسی به اینترنت باید در اتاقها یا سالن هتل فراهمشده باشد
- اتاقها باید مجهز به آینه تمامقد باشند
هتلهای ۴ ستاره
- دارا بودن کلیه امکانات رفاهی هتلهای ۳ ستاره
- پذیرش ۱۸ ساعت در طول روز
- دارا بودن لابی مبله و کافیشاپ
- سرو در رستوران هتل یا اتاقها صبحانه
- خدمات داخل اتاق شبانهروزی
- امکانات دسترسی به اینترنت در تمامی اتاقها
- دارای رستوران مجهز و کامل با منوی کامل
هتلهای ۵ ستاره
این هتلها ضمن دارا بودن کلیه شرایط هتلهای ۴ ستاره باید شرایط ذیل را داشته باشند:
- پذیرش ۲۴ ساعت و به چند زبان زنده دنیا
- پارکینگ دارای خدمه و دربان
- لابی دارای مبلهای مجلل و زیبا
- خدمات عالی در کافیشاپ هتل
- ارائه گل یا هدیه ضمن خوشآمد گویی به میهمانان
- خدمات رستوران هتل شبانهروزی
- وجود اینترنت و رایانه بهصورت رایگان در تمامی اتاقها
- وجود گاوصندوق و محلهای امن در همه اتاقها
بااینحال تعدادی از هتلها مثل هتلآپارتمان و متلها در این سامانه ارزشگذاری طبقهبندی نمیشوند و امتیازبندی آنها به گونه دیگری است. بنابراین پیش از سفر به کشور مقصدتان از معیارهای کلی ستاره دهی هتلها در آن کشور مطلع شوید تا انتخاب مناسبتری بر اساس خدماتی که میخواهید دریافت کنید داشته باشید.
تهیه شده در کجارو